A következő cikk az olasz Corriere Della Sera-ban jelent meg szeptember elsején Carlo Maria Martini bíboros
halálának alkalmából:
Angolul megtalálható kivonatosan a
New York Times oldalán:
Az interjú magyar változata saját
fordítás olaszból, ezért az esetleges stilisztikai és kifejezési hibákért
előzetesen bocsánatot kérek.
Az Egyház 200 éves lemaradása
Georg Sporschill atya, az a
jezsuita rendtársa, aki Jeruzsálemben az Esti beszélgetések keretében interjút
készített vele és Federica Radice augusztus 8.-án találkoztak Martini
bíborossal: «Egyfajta lelki testamentum. Martini bíboros elolvasta és
jóváhagyta a szöveget.»
Hogyan látja az Egyház helyzetét?
Az Egyház Európában és Amerikában
belefáradt a jólétbe. Kultúránk elévült, templomaink nagyok, szerzetesi házaink
üresek és az Egyház bürokratikus gépezete túlnőtte magát, rítusaink és
viseletünk pompázó. Vajon ezek a dolgok minket fejeznek ki? (…) A jólétnek
súlya van. Olyanok vagyunk, mint a gazdag ifjú, aki szomorúan távozott, amikor
Jézus őt hívta, hogy tanítványává tegye. Tudom, hogy nem tudunk egykönnyen
elengedni mindent. Sokkal nehezebb viszont olyan embereket találnunk, akik
szabadabbak és közelebb állnak felebarátjukhoz. Amilyenek Romero püspök, vagy a
vértanú jezsuiták voltak El Salvador-ból. Hol vannak sorainkból a hősök, akiktől
erőt meríthetünk? Semmilyen oknál fogva sem kellene őket korlátoznunk az
intézmény kötelékeivel.
Ki segíthet az Egyházon manapság?
Karl Rahner atya szívesen
használta a hamu alatt alvó parázs képét. Én a mai Egyházban annyi hamut látok
a parázson, hogy gyakran elfog a tehetetlenség érzése. Hogyan lehetne
felszabadítani a parazsat a hamu alól, hogy a szeretet lángja felloboghasson? Először
is meg kell keresnünk ezeket a parazsakat. Hol vannak a nagyvonalú emberek,
amilyen az irgalmas szamaritánus volt? Kinek van olyan hite, mint a római
századosnak? Kik olyan lelkesek, mint Keresztelő Szent János? Kik annyira
nyitottak az újra, mint Szent Pál? Kik olyan hűségesek, mint Mária Magdolna?
Azt javasolom a Pápának és a püspököknek, hogy keressenek tizenkét soron kívüli
embert a vezetői helyekre. Olyan embereket, akik közel állnak a
legszegényebbekhez, akiket fiatalok vesznek körül, és akik új dolgokat
tapasztalnak meg. Szükségünk van a tüzes lelkű emberekkel való szembesülésre,
ahhoz, hogy a lélek mindenütt kiáradjon.
Milyen eszközöket javasol az
Egyház fásultsága ellen?
Három nagyon erős eszközt
javasolok. Az első a megtérés: az Egyháznak be kell ismernie a saját hibáit és a
radikális megváltozás útján kell járnia, kezdve a Pápán és a püspökökön. A
pedofília botrányai arra ösztönöznek, hogy a megtérés útját járjuk. A
szexualitást érintő kérdések és mindazok a témák, amelyek a testiségre
vonatkoznak, példák erre. Ezek mindenki számára fontosak és gyakran akár túl
fontosak. Fel kell tennünk a kérdést, vajon az emberek figyelnek-e egyáltalán
az Egyháznak a szexualitásra vonatkozó útmutatásaira. Vajon az Egyház ebben a
kérdéskörben még mindig tekintély, vagy a média karikatúrája? A második az Isten
Igéje. A II Vatikáni Zsinat visszaadta a Szentírást a katolikusoknak. (…) Csak
az tartozhat azoknak a csoportjába, akik hozzájárulnak az Egyház megújulásához,
aki a szívében felfogja ezt az Igét, és személyes kérdéseire helyes döntésekkel
tud válaszolni. Isten Igéje egyszerű és egy olyan szívet keres társnak, amely
Őt hallgatja. (…) Sem a klérus, sem az egyházjog nem helyettesíthetik az ember
bensőségességét. Minden külső szabály, a törvények, a dogmák arra szolgálnak,
hogy a belső hangot tisztázzák és segítsenek a lelkek megkülönböztetésében.
Kinek vannak rendelve a szentségek? Ezek a gyógyulás harmadik eszköze. A szentségek
nem a fegyelem eszközei, hanem segítséget jelentenek az embereknek zarándoklásuk
idejére és életük megpróbáltatásaiban. Kiszolgáltatjuk a szentségeket azoknak
az embereknek, akiknek megújult erőre van szükségük? Gondolok az elváltakra és
az újraházasodott párokra, a kiegészült családokra. Ezek külön védelemre
szorulnak. Az Egyház tartja a házasság felbonthatatlanságát. Az egy kegyelem,
ha egy házasság és egy család sikeresek (…) Az Egyháznak a magatartása a
kiegészült családokkal szemben meghatározza a gyermekek viszonyulását az
Egyházhoz. Egy asszonyt elhagyott a férje és most talál egy társat, aki
gondoskodik róla és három gyermekéről. A második szerelem sikeres. Ha ezt a
családot megkülönböztetik, nem csak az anyát zárják ki, de a gyermekeket is. Ha
a szülők az Egyházon kívülinek érzik magukat és nem érzik támogatását, az
Egyház el fogja veszíteni a jövendő nemzedéket. A szentáldozás előtt így
imádkozunk: „Uram, nem vagyok méltó…” A szeretet kegyelem. A szeretet ajándék.
Azt a kérdést, hogy az elváltak áldozhatnak-e, meg kell fordítani. Hogyan
siethet az Egyház a szentség erejével azoknak a segítségére, akik bonyolult
családi helyzetben élnek?
Ön személyesen mivel foglalkozik?
Az Egyház lemaradt 200 évvel.
Miért nem mozdul meg? Félünk? Félelem van a bátorság helyett? Mindenképpen a
hit az Egyház alapja. A hit, a bizalom, a bátorság. Én idős és beteg vagyok, és
a másoktól kapott segítségtől függök. A körülöttem levő jó emberek éreztetik
velem a szeretetet. Ez a szeretet erősebb a bizalmatlanság érzésénél, amit
olykor az európai Egyházzal kapcsolatosan érzek. Csak a szeretet győzi le a
fásultságot. Isten a szeretet. Nekem is van egy kérdésem számodra: te mit
tehetsz az Egyházért?
1 megjegyzés:
Kedves Ede atya!
Régen láttam a blogodat, ez az én hibám, de most megint olvasgattam és azóta is a gondolataid járnak a fejemben.
Eszembe jut a templomkeresés, a tengerparti pohár sör melletti beszélgetés és a miséd a naplementében a morajló tenger mellett. Olyan sokáig lehetne/kellene folytatni azt.
Idén nem tudtunk menni, mert hamarosan kisbabánk lesz, de remélem hamarosan láthatlak, hallhatlak élőben valahol.
De ha addig erre jársz szeretettel látunk.
Attila
Megjegyzés küldése